top of page

"Voiko tekoäly ja robotit tehdä avohuollon palveluista entistä inhimillisemmän?"

  • Writer: Kristiina Kilpala
    Kristiina Kilpala
  • 18.3.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 22.3.


Tekoäly ja robotiikka osana avohuollon palveluita, vapauttamassa aikaa ihmisten kohtaamisille.

Sosiaalityössä ja erityisesti avohuollon palveluissa olemme tottuneet ajattelemaan, että työn ydin on ennen kaikkea ihmisten välinen kohtaaminen, yhteys, keskustelut ja aito läsnäolo. Moni meistä sosiaalialan ammattilaisista saattaakin suhtautua varauksella uusiin teknologioihin, kuten tekoälyyn ja robotiikkaan. Miksi? "Ehkä siksi, että ne tuntuvat ihmisyyden ja empaattisuuden vastakohdilta; etäisiltä, mekaanisilta ja tunteettomilta."

Mutta voisiko ollakin niin, että juuri näiden teknologioiden avulla voisimme olla aidosti enemmän läsnä asiakkaidemme arjessa? Tekoäly avohuollossa ja robotiikka eivät ole vielä laajasti rantautuneet sosiaalipalveluihin, mutta niiden potentiaali on valtava. Ajattele, jos rutiiniluontoiset kirjaukset, kirjoitusvirheiden korjaukset, ja toistuvat tehtävät hoituisivat automaattisesti – kuinka paljon enemmän aikaa jäisi juuri niihin hetkiin, joissa aidosti kohdataan ihminen ihmisenä?

Veli-Pekka Kilpala, Okeikon pitkän linjan sosiaalialan asiantuntija, pohtii aihetta näin:

”Teknologian merkitystä ei voi vähätellä, mutta sen tarkoitus ei koskaan saa olla ihmisyyden korvaaminen. Sen sijaan teknologian tulisi täydentää työtämme siltä osin kuin se helpottaa työssämme olevia teknologiaan ja tiedon hallintaan liittyviä rutiineja. Kun annamme roboteille ja tekoälylle ne tehtävät, joissa ne ovat hyviä – meille ihmisille jää enemmän mahdollisuuksia käyttää empatiaa, kuunnella, nähdä ja kohdata asiakasta yksilöllisesti.”

On selvää, että tulevaisuudessa ammattilaisilta vaaditaan uusia taitoja. Emme tarvitse pelkästään empatiakykyä ja vuorovaikutustaitoja, vaan meidän on ymmärrettävä myös, kuinka hyödyntää teknologiaa palveluiden laadun parantamiseksi. Kilpala jatkaa: ”Tärkein tulevaisuuden taito onkin tasapainottaa teknologia ja ihmisyys. Meidän on opittava rohkeasti käyttämään teknologiaa apuvälineenä, mutta samalla pidettävä tiukasti kiinni työn ydinarvosta – ihmisen arvostamisesta ja inhimillisestä kohtaamisesta.”


Veli-Pekka Kilpala, avohuollon palveluiden asiantuntija

Sosiaalialanpalvelut ovat Kilpalan mukaan tienhaarassa, hän kysyy: "Jatkammeko nykyisellä polulla, jossa teknologia tuntuu vieraalta, vai otammeko rohkean askeleen ja annamme teknologian palvella meitä ja asiakkaitamme paremmin? Tämä ei tarkoita, että inhimillisyys vähenisi – päinvastoin, se voisi jopa vahvistua."

Onneksi teknologia on vain työkalu, jonka tarkoitus on vapauttaa meidät olemaan enemmän ihmisiä toisillemme. Siinä on Kilpalan mukaan avohuollon palveluiden tulevaisuuden ydin: yhdistää moderni teknologia ja ikuinen ihmisyyden tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi.

Meillä Okeikossa ei ole vielä kaikkia ratkaisuja, mutta olemme avoimia ja innovatiivisia kokeilemaan, keskustelemaan ja oppimaan yhdessä. Tule mukaan kanssamme pohtimaan, miten voimme yhdessä rakentaa avohuollon tulevaisuutta – inhimillisesti ja rohkeasti teknologiaa hyödyntäen. @okeiko.fi

 
 

OKEIKO  Freetax Company Oy, Helsinki, Y-tunnus 0905146-1, Lainkaarentie 2, 00690 Helsinki

bottom of page